Alla inlägg under april 2010

Av Ullis - 30 april 2010 15:47

Kom ihåg att kommentera när du är här, jag ser att ni besöker mig, men inga kommentarer på ett tag..   

Nu kommer bilderna på ampeln jag gjorde. Försöker förklara så gott jag kan för varje bild.


Du får gärna använda den som mall, men det är min egen design och jag vill inte att den kopieras.


Men använd den gärna för att få egna ideér och gör din alldeles egna fina ampel!!     Som bård kan du ha blommor eller rundlar som du gör på samma sätt som jag gjort mina hjärtan på en spillbit av trallvirke. Rita bara upp och sätt i spikar. Enkelt och billigt!

Till den här korgen ville jag använda 4 st "stomtrådar" ca 50 cm långa,som jag först tvinnat med borrmaskinen.

  

Dom har jag sen satt ihop på mitten med bindtråd.

Sen böjer man ut varje stomtråd så att det blir så jämt som möjligt mellan varje, sätt fast en bindtråd för varje stomtråd.

 

Börja med najtråd från mitten och följ "navet" runt,runt. (jag har tvinnat min najtråd).

    

När du tycker att botten är tillräckligt stor så böjer du upp stomtrådarna i den vinkel du vill ha. Fortsätt sen på utsidan. Du kan själv välja om du vill att tråden ska gå på ut eller in sidan av stomtrådarna. Själv tycker jag att det är snyggast med stomtråden inåt, men det är en smaksak.

  

  

Färdig korg. Jag drog ut en lång bit bindtråd innan jag klippte av tråden och trädde sen in tråden tillbaka i kors över stomtråden, för att få den stadigare.  

  

Klipp bort trådarna från botten.

  

  

Hjärtbården har jag gjort med hjälp av en egengjord mall. Bården "sydde" jag dit med bindtråd.

    

    

Färdig för att svart målas med spray. 

  

  

Färdig ampel! Plantering med en ljus,ljus rosa Mårbacka Pelargon och en murgröna. Jag tycker att det är fint med "stående" blommor också i en ampel, behöver inte alltid vara hängande bara..

  

Av Ullis - 30 april 2010 12:16

Hejsan!

De senaste dagarna har jag pysslat med en ampel i luffarslöjd. Min jobbarkompis går i pension, så det är klart att hon skulle få en sån.

Köpte en ljus,ljus rosa Mårbacka och en murgröna och satte i den. Blev fint tycker jag. Behöver inte vara hängande blommor alltid i amplar.

Jag ska lägga ut bilder på detta idag när jag kommer hem sen. Lite steg för steg, iaf när jag kom ihåg att fota.. Man glömmer lätt bort det när man är igång.

Hej så länge!

/ Ullis

Av Ullis - 28 april 2010 06:43

Hej igen!

Vaknar till en solig himmel, men kallt! Burr, ett par grader bara..

Kollat vad folk letar efter när de kommer till min blogg, gjuta i betong verkar poppis just nu. Kanske dags att göra nåt igen.. Inspirera.

Men alla ni som tittar in, kan ni inte lämna en kommentar så blir jag ännu gladare.    Så ska jag kommentera tillbaks!

Ha en bra dag!

/Ullis

Av Ullis - 27 april 2010 21:06

Hej där!

I dag har jag tvättat igen.. Plädar, överkast mm..

Sen har jag tagit en tur med bilen i det fina vädret. Känner att det hettar i ansiktet.. 19 grader har det varit, skönt!!

Nu har det dock regnat på kvällen. Men det behövs ju för bla gräsmattan.

Var även och köpte najtråd, bra att ha hemma om suget faller in till att göra nåt. Kanske i morrn.. En korg eller nåt.

Nu ska jag fortsätta kolla på Tinas trädgård.

Natti natti när det är dags för det!

/ Ullis

Av Ullis - 26 april 2010 20:13

Vilken underbar dag det varit! Soligt och varmt, tills jag slutade jobbet kl 13.. Då blev det mulet. Men ändå varmt, hade 17,8 grader på skuggsidan! Skönt!

Var på tippen med den gamla poolduken och några trasiga frigolit skivor som låg under duken. Tänkte fylla släpet med trädgårdsavfall i morrn, så det är skönt att den är tom nu.

Har även tvättat en massa, blåst rätt bra nu på sen em, så det torkar fort! Doftar riktigt gott om tvätten! Det här har jag längtat efter, vi bor ju trångt och utan torktumlare..

Ätit gott har vi gjort också. Fläskkotlett, grillad potatis, sallad med tomat,gurka och feta, två såser, bearnaise och rödvin.. MUMS!!!

Nu kollar vi på Håkans bar, Phi phi öarna är han på idag, FINT. Vi blir sugna..

Ledig i morrn, då blir det rensning i trädgårn.

Ha en trevlig måndag kväll!!

/ Ullis

Av Ullis - 24 april 2010 16:38

I dag har det varit lite segt, blev en lång dag i går.

Vi var i Stockholm, på Wallmans salonger. En riktig trevlig och rolig kväll! Jobbarkompisen blev överraskad! Hon hade tydligen ingen aning om vart vi skulle. Tur var väl det, vi som har försagt oss ett antal ggr på jobbet.

Vi tog tåget upp och innan Wallman tog vi ett par stänkare på BAR. En trevlig krog som låg precis bredvid.

Åt en god trerätters på plats, lyssnade och tittade på bra uppträdanden! Det var helt kanon!

Däremot var vi tvugna att åka till tåget innan föreställningen var över, det var inte kul.. Sen skulle vi gå och ta en avslutare hemma i stan, men jag orkade inte så gubben fick hämta mig. Kom hem strax innan 01:00. BUMS i säng! Tyvärr hade jag inte kameran med mig, tog kort med mobilen men hittar inte cd skivan till den så jag kan inte lägga över bilderna.. Det kanske kommer sen.

I morse drog jag mig till 11:00.. Skönt. Vi skulle hålla på med båten idag, men poolen var viktigare i och med att den läckte. Tömde den på vatten helt, tog bort duken och skulle köpa några nya "bottenplattor", typ i frigolit. Men brädgården stängde just när vi kom dit.. Typiskt. Får göra det på måndag istället. Nu väntar vi på en ny duk, hoppas den kommer i början av veckan. Det är inte bra att ha den tom för länge, speciellt inte om det börjar regna. Därför har vi satt en planka som stöd mellan väggarna för att det inte ska kunna braka ihop.

  


Lilla hålet som orsakat läckan..

 


Solstolarna är redo.. Staketet ska bytas också.

 


Perenn prydnadsgräs på förökning.

    


Diva och Hero svalkade sig i skuggan på uppgrävd sand.

    


Det var allt för idag! Ha det!

/ Ullis 

Av Ullis - 23 april 2010 10:49

Nu harjag hämtat paketet!

Jackan passar precis, liiite trång vid överarmarna(måste vara mina stora muskler..  ) Får gå iaf. Nu har jag en tjockare tröja under, det är ju inte så varmt på kvällarna. I sommar blir den bättre med en tunnare tröja under.

  


Boleron var jättefin, passar nog bra till min lite lösare top som jag ska ha i kväll.

  


Väskan blev kanon! Jättefin! Och halva priset var det också. Kan det bli bättre?

  


Om en timma får jag duscha, äntligen.. Börjar känna att timmarna går.. Vill helst åka lite tidigare så jag hinner pussa sambon hejdå, han hinner inte hem tills jag ska åka.

Ska bli kul att åka iväg, men helst skulle jag ju vilja ha älsklingen med också. Det är roligt att göra saker tillsammans ( tycker jag iaf, efter snart sex år tillsammans). Enda gången jag inte vill ha honom hemma, är när jag städar, fast då skulle jag inte vilja ha hundarna hemma heller. Så skönt det skulle vara att kunna ha dörrarna vid öppna, på med musiken och verkligen storstäda en solig dag!! Typ som idag..

Är en riktig hemma råtta, hemma ÄR bäst! Förutom om man åker utomlands, det har jag INGET emot. Älskar att sola och slappa och ta drink.   

Nä, nu ska jag ta en prommis med vovvarna, sen galoppera in i duschen!

Ha en skön fredag!

/ Ullis


Av Ullis - 23 april 2010 09:40

Nu fick jag messet! Nu måste jag åka och hämta paketet, hur det nu ska gå till med brun utan sol i ansiktet..

/ Ullis

Lite om mig

Jag bor med min sambo och våra två hundar i ett litet mysigt hus.

Här har jag möjlighet att greja med lite allt möjligt.

Vi har en del att fixa med både hus och tomt, men vi tar lite i taget.

 

 

En stor del av min tid går åt i trädgården, vi har en stor tomt som kräver en del skötsel, men jag älskar att pilla i jorden:)

Och alla dessa stackars växter får flytta hit och dit, bara för jag hittar på nya ideér.

Men även för en entusiast kan det bli mycket vissa perioder..

Ibland lessnar jag tvärt, men suget återkommer oftast:)

 

 

 

Älskar blommor, främst vita, rosa, blåa och riktigt mörka åt det svarta hållet.

Och jag har gärna många krukor här och där..

 

 

 

Jag gillar luffarslöjd, men är en riktig periodare..

 

 

Kransar är nåt jag gillar att göra!

 

 

 

Smyckestillverkning är nåt jag började med på semestern -10. Såå kul:) Men än så länge bara på hobbynivå.

 

  

 

Amigurumi och virkning är något jag fått upp ögonen för. Det är kul och väldigt pilligt stundvis. Dessa tre är mina första alster:)

 

 

Våra hundar, ingen kommer innanför dessa dörrar obemärkta..

 

Det var lite om mig, och även det som den här bloggen bla handlar om. Alltså allt jag 'pysslar' med:)

 

Välkommen!

 

Mvh Ullis

 

Kategorier

MixPod

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gästbok

Sök i bloggen

Sidor jag besöker

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards