Alla inlägg den 1 maj 2010

Av Ullis - 1 maj 2010 20:38

Vi blev sugna på en paj så då var jag tvungen att åka och handla såklart.. Marsanpulver, potatismjöl mm.

Men en paj blev det iaf, en god en! Receptet är hämtat från matklubben.se

Recept Bärpaj                       4-6 pers, 225 grader i ca 20-30 min.

 

100 gr smör

1,5 dl socker

1 dl vetemjöl

havregryn, minst 3 dl, jag tog 5 dl för att dryga ut.

ev potatismjöl, vid frysta bär

ev lite mer socker, till sura bär

ev kanel, till äpplen

frukt och/eller bär

 

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Täck botten på en pajform med frukt och/eller bär. Frysta bär: strö på lite potatismjöl för att det inte ska bli så vattnigt. Sura bär: strö över lite socker.

3. Smält smöret.

4. Blanda socker och vetemjöl och tillsätt smöret.

5. Blanda i havregryn tills smeten blir ganska torr. Minst 3 dl men kan ta mer för att dryga ut.

6. Häll "smeten" på bären.

7. Grädda mitt i ugnen i ca 20-30 min, om pajen börjar få färg innan den är klar så lägg på en bit folie så att pajen får gräddas färdigt och inte är vattnig.

 

Pajen är god både varm och kall med glass eller vaniljsås.

 

 

Paj med jordgubbar och blåbär.

  

  


Annars har jag klippt rosorna, björken har slagit ut med musöron så då är det ju dags.

Grannen har precis klippt gräset för första ggn. I regn.. Deras gräsmatta är som på en golfbana på somrarna. Håller jämt på med alla möjliga maskiner och gnor i trädgården.

Nu kollar vi på Göta Kanal 2 på tv, vet inte hur många ggr vi sett den och ettan.. Speciellt när vi varit ute med båten och det varit dåligt väder, på med Göta Kanal.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

/ Ullis

Av Ullis - 1 maj 2010 13:09

Nä, va tråkigt väder det är idag.. Blåser f_n och mulet, 10 grader..

Vi som skulle ner till båten och göra det sista. Tvätta utvändigt och polera..

Hoppas på bättre väder i morrn, nästa helg hämtar dom nya ägarna den så det måste bli klart i helgen.

Vi har preliminär bokat en motorcykel, Triumph Tiger -10. Johan är klar för uppkörning och skrivning, efter Risktvåan. Räckte med fyra körlektioner, det var ju jättebra! Duktig! Dyrt blir det ändå..

Så i slutet på maj borde han ha kortet, undrar vart vi ska åka då? Spännande!


Ska försöka få nåt gjort idag.. Har ingen lust egentligen,men måste göra nåt. Har fixat naglarna nu på förmiddan iaf.. Är nagelbitare så då får det bli lösnaglar, dom här var riktigt bra. Lätta att sätta på och snygga, 69 kr på Rusta.. Dom förra var från Kicks, riktigt dåliga. Blev massor med luftbubblor under, vågade bara ha dom ett par dar pga infektionsrisken då. Vill inte ha nån nagelsvamp. Äckligt..

Jaha, får hitta på nåt nu då..

Hej så länge!

/ Ullis

Lite om mig

Jag bor med min sambo och våra två hundar i ett litet mysigt hus.

Här har jag möjlighet att greja med lite allt möjligt.

Vi har en del att fixa med både hus och tomt, men vi tar lite i taget.

 

 

En stor del av min tid går åt i trädgården, vi har en stor tomt som kräver en del skötsel, men jag älskar att pilla i jorden:)

Och alla dessa stackars växter får flytta hit och dit, bara för jag hittar på nya ideér.

Men även för en entusiast kan det bli mycket vissa perioder..

Ibland lessnar jag tvärt, men suget återkommer oftast:)

 

 

 

Älskar blommor, främst vita, rosa, blåa och riktigt mörka åt det svarta hållet.

Och jag har gärna många krukor här och där..

 

 

 

Jag gillar luffarslöjd, men är en riktig periodare..

 

 

Kransar är nåt jag gillar att göra!

 

 

 

Smyckestillverkning är nåt jag började med på semestern -10. Såå kul:) Men än så länge bara på hobbynivå.

 

  

 

Amigurumi och virkning är något jag fått upp ögonen för. Det är kul och väldigt pilligt stundvis. Dessa tre är mina första alster:)

 

 

Våra hundar, ingen kommer innanför dessa dörrar obemärkta..

 

Det var lite om mig, och även det som den här bloggen bla handlar om. Alltså allt jag 'pysslar' med:)

 

Välkommen!

 

Mvh Ullis

 

Kategorier

MixPod

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gästbok

Sök i bloggen

Sidor jag besöker

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards