Direktlänk till inlägg 30 april 2010

Ampel i luffarslöjd. Så gör du!

Av Ullis - 30 april 2010 15:47

Kom ihåg att kommentera när du är här, jag ser att ni besöker mig, men inga kommentarer på ett tag..   

Nu kommer bilderna på ampeln jag gjorde. Försöker förklara så gott jag kan för varje bild.


Du får gärna använda den som mall, men det är min egen design och jag vill inte att den kopieras.


Men använd den gärna för att få egna ideér och gör din alldeles egna fina ampel!!     Som bård kan du ha blommor eller rundlar som du gör på samma sätt som jag gjort mina hjärtan på en spillbit av trallvirke. Rita bara upp och sätt i spikar. Enkelt och billigt!

Till den här korgen ville jag använda 4 st "stomtrådar" ca 50 cm långa,som jag först tvinnat med borrmaskinen.

  

Dom har jag sen satt ihop på mitten med bindtråd.

Sen böjer man ut varje stomtråd så att det blir så jämt som möjligt mellan varje, sätt fast en bindtråd för varje stomtråd.

 

Börja med najtråd från mitten och följ "navet" runt,runt. (jag har tvinnat min najtråd).

    

När du tycker att botten är tillräckligt stor så böjer du upp stomtrådarna i den vinkel du vill ha. Fortsätt sen på utsidan. Du kan själv välja om du vill att tråden ska gå på ut eller in sidan av stomtrådarna. Själv tycker jag att det är snyggast med stomtråden inåt, men det är en smaksak.

  

  

Färdig korg. Jag drog ut en lång bit bindtråd innan jag klippte av tråden och trädde sen in tråden tillbaka i kors över stomtråden, för att få den stadigare.  

  

Klipp bort trådarna från botten.

  

  

Hjärtbården har jag gjort med hjälp av en egengjord mall. Bården "sydde" jag dit med bindtråd.

    

    

Färdig för att svart målas med spray. 

  

  

Färdig ampel! Plantering med en ljus,ljus rosa Mårbacka Pelargon och en murgröna. Jag tycker att det är fint med "stående" blommor också i en ampel, behöver inte alltid vara hängande bara..

  

 
 
riesling

riesling

30 april 2010 22:54

Du är ju jätteduktig - vad fin ampeln blev!

http://riesling.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

En pyseltjej

1 maj 2010 11:42

hej vilken finn blggg .jag antar att du gillar att pysla .du tar finna bilder och du får en komentar av mig kan du kolla in min blogg ochså den heter www.B-V-F-Altid.se jag fatar inte hur du får din blogg så fin!!!! du har fina hundar ochså!!!

 
flickan

flickan

1 maj 2010 11:54

vad är en ampel? :) svara i min blogg om du vill

http://proanamia.bloggplatsen.se

 
Emma

Emma

11 juni 2010 12:40

Tack för beskrivningen. Nu vet jag hur jag ska göra för att komma igång, det är inte så enkelt att bara sätta sig med tråd och försöka skapa nåt fint :)

http://hemmahosmammaemma.blogspot.com

 
Ingen bild

erika lundqvist

15 januari 2011 10:14

du ar en så inspirerande blogg! blir så sugen på att göra själv! tror jag ska införskaffa mig ståltråd jag med och pyssla på jobbet när jag jobbar dygn! och dina betongkreationer är också jättefina! ska prova till sommaren tror jag!

tack för en fin blogg!!

/erika

Ullis

15 januari 2011 21:57

Tack för den fina kommentaren!:)
Titta gärna in igen, och fråga om det är nåt du undrar. Hjälper gärna till:)
Mvh Ullis

 
Ingen bild

Carola Glimhall

14 februari 2011 12:22

Hej!!

Vilka fina alster du gör!! Håller själv oxå på med luffarslöjd o söker inspiration till en servethållare.. dina hjärtan va ju jätte fiffiga! sitter o formar förhand..

kram Carola

Ullis

16 februari 2011 20:43

Alltid kul att inspirera någon:)
Länka gärna om du gör nåt kul:)
Mvh

 
lingan

lingan

17 mars 2011 20:15

Jättefin ampel, ska börja testa luffarslöjd lite tänkte jag, har börjat med en pärlbeströdd gran som jag hittade på Slöj-Detaljer i Skara

http://lingan

Ullis

17 mars 2011 22:02

Kul tack:)
Det är ju jätteskoj med luffarslöjd!
Måste ta tag i det igen, var jätte längesen jag gjorde nåt.. Sen i somras om jag inte minns helt fel..
Lycka till:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ullis - 10 december 2011 15:41

Tjo!  Skulle lägga ut dessa bilder för några veckor sedan.. Har börjat med en pläd av mormorsrutor, den blir så fin:) Även om det är 70 tal..? Men med finare färger;)     Och så en vante med MYCKET mönster..         Ett par sö...

Av Ullis - 9 december 2011 12:26

Här har vi bilder på hundarna, vissa av bilderna har jag gjort om med olika appar:) KUL!!!:) Men annars behövs inga appar, vovvarna gör bilderna fina ändå:)                           Vid stranden, här i viken har vi Mälarvatt...

Av Ullis - 9 december 2011 12:08

Här kommer lite bilder på kransar, som jag kom ihåg att fota, smycken och julmarknaden jag stod på.   Beställningar       Mammas krans       Beställningar       Mitt bord på marknaden, efter att kransarna sålt slut på d...

Av Ullis - 9 december 2011 11:46

Tjo! Här kommer lite uppdatering:)   Höstplanteringar (dom är lika fina nu)             Tur att snön kom sent i år, då hann jag kratta ihop löven, Detta är högen från framsidan av tomten.. Det blev en FULL kärra till tippen. ...

Av Ullis - 27 november 2011 19:56

  Tjo! Det var ett tag sedan jag bloggade. Men ska försöka skärpa mig nu.. Idag har jag städat av lite, plockat fram lite jul.. Krattade en del löv också, i spöregn. Fy va tråkigt det var. Men nu har jag grovstädat inför vintern. Tur att ...

Lite om mig

Jag bor med min sambo och våra två hundar i ett litet mysigt hus.

Här har jag möjlighet att greja med lite allt möjligt.

Vi har en del att fixa med både hus och tomt, men vi tar lite i taget.

 

 

En stor del av min tid går åt i trädgården, vi har en stor tomt som kräver en del skötsel, men jag älskar att pilla i jorden:)

Och alla dessa stackars växter får flytta hit och dit, bara för jag hittar på nya ideér.

Men även för en entusiast kan det bli mycket vissa perioder..

Ibland lessnar jag tvärt, men suget återkommer oftast:)

 

 

 

Älskar blommor, främst vita, rosa, blåa och riktigt mörka åt det svarta hållet.

Och jag har gärna många krukor här och där..

 

 

 

Jag gillar luffarslöjd, men är en riktig periodare..

 

 

Kransar är nåt jag gillar att göra!

 

 

 

Smyckestillverkning är nåt jag började med på semestern -10. Såå kul:) Men än så länge bara på hobbynivå.

 

  

 

Amigurumi och virkning är något jag fått upp ögonen för. Det är kul och väldigt pilligt stundvis. Dessa tre är mina första alster:)

 

 

Våra hundar, ingen kommer innanför dessa dörrar obemärkta..

 

Det var lite om mig, och även det som den här bloggen bla handlar om. Alltså allt jag 'pysslar' med:)

 

Välkommen!

 

Mvh Ullis

 

Kategorier

MixPod

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gästbok

Sök i bloggen

Sidor jag besöker

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards